Taide auttaa Etelä-Afrikkaa löytämään itsensä
Eteläafrikkalaiset nykytaiteilijat
määrittelevät suhdettaan kotimaahansa teostensa kautta, joita on
nyt esillä myös Helsingin taidemuseossa.
Eteläafrikkalaiset nykytaiteilijat
määrittelevät suhdettaan kotimaahansa teostensa kautta, joita on
nyt esillä myös Helsingin taidemuseossa.
(© Johannes Mashego Segogela, Courtesy of the Goodman Gallery)
Yhteiskunta liikuttaa siveltimiä, sormia ja kynänteriä.
Eteläafrikkalaiset nykytaiteilijat purkavat teoksiinsa tuntoja
siitä, millaista on elää apartheid-hallinnon jälkeen sekä
etsivät samalla uutta eteläafrikkalaista olemisen tapaa.
Helsingin taidemuseossa on esillä 20 etelä-afrikkalaisen taiteilijan nykytaideteoksia. Poliittisen historian ja siihen liittyvien identiteettikysymysten lisäksi taiteilijota mietityttävät myös afrikkalaisuuden ja eurooppalaisuuden suhde sekä uskonnollinen symboliikka, kertoo Peekaboo – Uusi Etelä-Afrikka -näyttelyn kuraattori, amanuenssi Mikko Oranen.
Tällaista näyttelyä ei olisi voinut koota vielä 20 vuotta sitten, kun Etelä-Afrikan hallinto perustui ns. apartheid-politiikkaan. Vuoteen 1994 asti maan poliittinen johto pyrki turvaamaan valkoihoisen vähemmistön etuasemaa eristämällä ”värilliset” omien palveluidensa ja käytäntöjensä piiriin. Mustaa väestöä pakkosiirrettiin erillisille asuinalueille, ja osalta riisuttiin Etelä-Afrikan kansallisuus.
(© Zanele Muholi, Courtesy of Michael Stevenson Gallery)
Kultturiapartheid köyhdytti ajan taidetta – ja rikasti nykyistä
Apartheidin päättyminen ja demokraattiseen järjestelmään siirtyminen merkitsi Etelä-Afrikan taiteilijoille paljon. Se toi aiempaa enemmän liikkumavaraa ilmaisuun. Näyttelyn teokset ottavat kantaa erilaisuuden kokemisen teemaan. Yksi ivailee, toinen osoittelee, kolmas antaa katsojan ihmetellä.
Taiteilija Nandipha Mntambo l
(© Anton Kannemeyer, Courtesy of Michael Stevenson Gallery)
Etelä-Afrikan väestö on alkuperältään ja kulttuurisesti
moninaista. Tätä apartheid-hallinto ei erityisemmin kunnioittanut.
Koska poliittisesti epäkorrektin taideteoksen hallussapidosta
saattoi joutua vankilaan, vakavampi taide pakeni maan alle.
Näyttelyteosten viesti on, että erillisyyden
kokemukset halutaan jo jättää taakse. Apartheidin jälkeen
perustettiin totuuskomissio selvittämään apartheidin aikaisia
rikoksia. Eteläafrikkalainen nykytaide on jossain mielin sen
jatkumoa.
Taide on yksi tapa, jonka avulla eteläafrikkalainen
kulttuuri uusiutuu. Kulttuurin kannalta merkittävää taidetta
tuotetaan erityisesti kaupunkien kaduilla, väestön parissa.
Ammattitaiteilijoiden teoksilla on paremmat mahdollisuudet viestiä
eteläafrikkalaisuuden uusista määritelmistä ulkomaiden suuntaan.
Ulkomaat ovat nyt uteliaita
Apartheid-hallinnon aikana Etelä-Afrikka joutui syrjään myös
kansainvälisestä politiikasta. Vasta vuoden 1994 jälkeen tilanne
muuttui. Yhteiskuntakriittistä nykytaidetta ei ole ollut
kansainvälisesti saatavilla siis vielä kovin pitkään. Nyt nämä
uutuudet kiinnostavat kovasti ulkomaisia
(© Nandipha Mntambo, Courtesy of Michael Stevenson Gallery)
”Peekaboo – Uusi Etelä-Afrikka -näyttelyä on valmisteltu 4-5 vuotta”, kertoo Oranen. Tästä huolimatta mukana on jopa tämän vuoden tuotoksia kuten Johannes Segogelan Perhe, kuoleva potilas, lääkäri, sairaanhoitaja ja pappi. Teoksessa kuolevan potilaan viimeiset hetken tallentuvat sivullisen enkelin videonauhalle.
Taide
on esittänyt Etelä-Afrikkaa enimmäkseen ulkomaailman näkökulmasta.
Myös tässä mielessä eteläafrikkalainen nykytaide lupaa
katsojilleen uutta. Mntambon
näkemys Euroopasta on hurja. Taiteilijan Eurooppa-teoksessa
petomainen härkä vangitsee katseellaan sitä katsovan.
Eteläafrikkalaisen nykytaiteen näyttely Peekaboo – Uusi Etelä-Afrikka on esillä Helsingin taidemuseossa 16.tammikuuta asti. Peekaboo on suomeksi kukkuu – sana sopii hyvin kuvaamaan Etelä-Afrikan taidekentän nykytilaa, jossa erilaisuus on sallittua.
Lisää uusi kommentti
Lue ohjeet ennen kommentointia