Näkökulmat Intian naisten asema
Intian rumemmat kasvot
Lain koura tarttuu ainakin osaan Intian seksirikollisista aiempaa herkemmin, arvioi Mikko Zenger.
New Delhissä puolitoista vuotta sitten sattunut joukkoraiskaus nosti Intiassa harjoitetun seksuaalisen väkivallan otsikoihin Suomessakin. Maailma kauhisteli, miten poliisit hakkasivat Delhin kaduilla kovempia rangaistuksia vaativia ja raiskauskulttuuria vastaan protestoivia tavallisia kansalaisia. Eihän sen näin kuulunut mennä?
Liitoksissaan natisevassa yli 5 500 kansan(ryhmän) jättiläisvaltiossa, joka on taloudellisesti ja sosiaalisesti äärimäisen eriarvoinen, jo kysymys "kuka raiskasi kenet" sisältää räjähteitä kysymykseen vastaajan vastuusta puhumattakaan. Delhin "suuri intialainen raiskaustarina" pakotti viranomaiset uudistamaan seksuaalista väkivaltaa koskevaa lainsääntöä.
Intian seksuaalinen väkivalta puhuttaa jälleen. Tällä kertaa sen toi otsikoihin Uttar Pradeshin osavaltiossa tapahtunut kahden tytön raiskausmurha.
Laadin vuosi sitten naisiin kohdistuvaa monimuotoista väkivaltaa käsittelevän poleemisen jutun. Siinä pohdiskeltiin muun muassa seksirikosten omaa "kastihierarkiaa" eli sitä, miten tasa-arvoisia seksuaalisenrikosten tekijät ja uhrit ovat käytännössä kylä- ja katutasolla. (http://maailma.net/artikkelit/intian_suurin_vahemmisto_on_myos_syrjityin)
On mahdotonta arvioida, onko Intia tänään turvallisempi paikka suurimmalle vähemmistölleen (Intiasta puuttuu 40–55 miljoonaa naista) kuin puolitoista vuotta sitten. Perusteltua lienee kuitenkin väittää, että lain koura tarttuu – ainakin osaan – seksirikollisista aiempaa herkemmin.
Tehelka-viikkolehti on vuosia ollut yksi tärkeimmistä Intia-lähteistäni. Tehelka oli pontevasti paneutunut tutkailemaan sitä, miten monimuotoinen ja jyrkkä eriarvoisuus helpottaa seksuaalisen väkivallan hyödyntämistä politiikan välineenä. En malta olla mainitsematta, että pari suomalaista eurovaaliehdokastakin näytti hiljan tajunneen raiskausuhkien käyttökelpoisuuden politiikan teossa.
"Pari suomalaista eurovaaliehdokastakin näytti hiljan tajunneen raiskausuhkien käyttökelpoisuuden politiikan teossa."
Tehelka oli elämöinyt sen puolesta, että kaikkien seksirikollisten tulisi olla tasa-arvoisia edes lain edessä. Viime syksynä nuori Tehelkan naistoimittaja väitti, että lehden perustaja/omistaja ja yksi maan tunnetuimmista journalisteista Tarun Tejpal olisi käyttänyt häntä seksuaalisesti hyväksi. Intian uuden laajennetun raiskauslainsäädännön mukaan Tejpalia syytetään työntekijänsä raiskauksesta. Hän on istunut jo puoli vuotta vankilassa.
On masentavaa kun "omat pettävät". Tejpalin ja Tehelkan toimeenpanevan päätoimittajan, pitkäaikaisen ihastukseni, Shoma Chaudhuryn (jota olin mainostanut tutuilleni ja opiskelijoilleni pikamatkojen Arundhati Royna), kootut selitykset olivat karmeaa kuultavaa.
Telkien taakse on tungettu myös Intian eturivin guruihin kuuluva Asaram Bapu. Mestaria syytetään hänen vastaanotolleen tulleen 16-vuotiaan tytön raiskaamisesta. Bapu oli sama mies, joka luennoi Delhin joukkoraiskauksen jälkeen kansakunnalle, millaisia mantroja resitoimalla uhri olisi välttynyt kohtaloltaan. Bapun sanomalle on piisannut arkioloissakin kuulijoita, sillä hänellä on yli 400 mietiskelykeskusta ympäri Intiaa ja maailmaa.
Hindujen mahtava maailmanjärjestö VHP on vaatinut Bapun vapauttamista välittömästi. Sen mukaan mestarin vastaisessa parjauskampanjassa on kyse hyökkäyksestä hindulaista kulttuuria vastaan. Bapu oli ainoastaan yrittänyt poistaa pahoja henkiä tytöstä.
Umpisolmuun itsensä puhunut Tejpal puolestaan yritti viimeisenä keinona vihjailla, että BJP oli häntä vastaan masinoidun jahdin takana. Tehelka oli vuosikausia hiillostanut puoluetta Gujaratissa vuonna 2002 tapahtuneen muslimivastaisen pogromin takia. Lehdellä oli ollut tarjota vankkaa näyttää siitä, että osavaltion pääministeri Narendra Modi oli näyttänyt vihreää valoa muslimeja jahtaaville äärihindujen kuolemanpartioille.
Tehelkan ihailijaksi ja Tejpalin entiseksi ystäväksi ilmoittautunut oikea Arundhati Roy puhuikin "raiskauksesta numero kaksi". Hänen mukaan Tejpal selityksillään raiskannut ne arvot, joita Tehelka oli julistanut ajavansa ja samalla hän oli pettänyt kaikki ne, jotka olivat vuosia tukeneet lehden työtä.
Intia on hiljan saanut hiljan uuden tilanhoitajan. Kyllä, hän on juuri se Modi. Millaista tilanjakoa ja minkä sortin turvallisuutta uusi pääministeri tarjoaa Intian naisille. Mumbailaisen ystäväni Neha Kandalgaonkarin (23 v.) ensikommentti Modin vaalivoiton jälkeen kuului: "Nyt naisilta kielletään yksin liikkuminen ja matkustaminen".
Virkaanastujaispuheessaan Modi lupasi palvella Intiaa kuin äitiään. Toivon hartaasti olevani väärässä, mutta veikkaan, että saamme pian kuulla lähinnä seksirikollisten entistä kovemmista rangaistuksista kuolemanrangaistuksia myöten ja naisten kotiuttamisista julkisista tiloista.
Massiivinen vaalivoitto tarjoaa BJP:lle mahdollisuuden ryhtyä räätälöimään Intiaa oman makunsa mukaan, isällisesti ja isovelimäisesti. Kodin, uskonnon ja isänmaan puolustamisen ohella kansallismieliset äärihindut ovat aina korostaneet naisten suojelua. BJP:n kansallinen taide- ja kulttuuriosasto on jo vaalivoiton humalluttamana julistanut perustavansa elimen, joka tulee keskittymään intialaisia perinteitä kunnioittavien ja maan "kulttuurista heräämistä" vauhdittavien elokuvien tuottamiseen.
Osaston johtajan Mithlesh Kumar Tripathin mukaan he ovat jo käynnistäneet keskustelut ohjaajien kanssa. Koska uuden elimen tarkoituksena on maan kulttuurinen herättäminen, tarvitaan erityisesti elokuvia, joiden tarinat kytkeytyvät takavuosien Bollywood-elokuvien tapaan suuren intialaisen perheen ympärille, korostaa Tripathi.
Maamme suurin sanomalehti kertoi lukijoilleen Intian vaaleja kommentoivassa pääkirjoituksessaan (9.4.) BJP:n olevan "keskustaoikeistolainen" puolue. Hyvä tietää. Modi masinoi siis Gujaratissa vuonna 2002 keskustaoikeistolaisen pogromin.
Ketkä kuuluvat BJP:n ja Modin perheen? BJP on osa sangh parivaria, hinduperhettä. Isäntänä tässä suurperheessä toimii selvästi fasistisia äänenpainoja edustava, kulttuurijärjestöksi itsensä määrittelevä RSS, jonka pillin mukaan perheen päivänpolitiikassa toimiva siipi BJP visertää.
1920-luvulla perustettu RSS on ammentanut oppejaan etenkin Mussolinilta. RSS.n takavuosien merkittävimmän johtajan M.S Golwalkarin mielestä rotunsa puhtautta vaalivien hindujen kannattaisi ottaa oppia Hitlerin puhdistuksista.
Tunnusomaista Sangh Parivariin kuuluville äärijärjestöille on ollut tukeutuminen väkivaltaan. Tunnetuin tapaus on tietysti "muslimeja liehitelleen" maanisä Mahatma Gandhin murhaaminen vuonna 1948.
Narendra Modi on ollut RSS:n jäsen parikymppisestä saakka. Se tietää sitä, että intialaiset, niin naiset kuin miehetkin, saavat nyt maistaa RSS:n intialaista kulttuuri- ja perhepolitiikkaa. Lopuksi matkavinkki kaikille Intian matkaa suunnitteleville. Miettikää mitä vastaatte maahantuloviranomaisille. BJP:n johtaman hallituskoalition valtakaudella vuosina 1998–2004, ensimmäinen Intian maankamaralla esitetty kysymys kuului tavallisesti: "rakastatteko Intiaa?" Ihmekö tuo, sillä yksi sen ajan suosituimmista seinäkirjoituksista kuului: Love India or leave India.
Lisää uusi kommentti
Lue ohjeet ennen kommentointia