Sudanissa soditaan nyt karjasta
Etelä- ja Pohjois-Sudanin verinen sisällissota
päättyi vuonna 2005, mutta nyt etelässä tapellaan lehmistä. Tuhansia
ihmisiä on kuollut paimenheimojen ryöstö- ja kostohyökkäyksissä.
Etelä- ja Pohjois-Sudanin verinen sisällissota
päättyi vuonna 2005, mutta nyt etelässä tapellaan lehmistä. Tuhansia
ihmisiä on kuollut paimenheimojen ryöstö- ja kostohyökkäyksissä.
Kuivan kauden aikaan Etelä-Sudanin pääkaupunkiin Jubaan
tulee viikoittain tietoja jopa kymmeniä kuolonuhreja vaatineista
verilöylyistä.
Pahimmissa yhteenotoissa kuolee 50-100 ihmistä. Majat poltetaan maan tasalle ja karjalaumat ryöstetään.
"Jos lasketaan uhreiksi myös haavoittuneet, moni kutsuisi tätä
sodaksi", pienaseisiin erikoistuneen geneveläisen Small Arms Survey
-projektin tutkija James Bevan sanoo.
"Vapaustaistelu on ohi. Miksi me vieläkin tapamme toisiamme?"
Etelä-Sudanin presidentti Salva Kiir tivasi hiljan heimopäälliköiden
kokouksessa Warrapin osavaltiossa.
Etelä-Sudan sai rauhansopimuksessa osittaisen autonomian ja omat johtajat.
Välit yhä jännittyneet
Epävarmuus hidastaa maaseudun kehitystä. Lapset eivät pääse kouluun, ja avustusjärjestöt hylkäävät sairaalansa.
YK raportoi, että yli 25 000 ihmistä on joutunut jättämään kotinsa
karjataisteluiden vuoksi viime kuukausina. Viljelmiltään paenneet ovat
tulleet riippuvaisiksi ruoka-avusta.
Etelä-Sudanin hallituksen on vaikea riisua maaseutua aseista, koska
kylät pelkäävät hyökkäyksiä ja haluavat turvata puolustuksensa.
Pitkän sisällissodan aikana monet verisimmistä taisteluista
käytiin Etelä-Sudanin kapinallisten ja Pohjois-Sudanin tukemien
paikallisten aseryhmien välillä.
Etelän etnisten ryhmien suhteet ovat yhä jännittyneitä, ja kilpailu rajallisista luonnonvaroista murentaa solidaarisuutta.
Presidentti Kiir jyrisi heimopäälliköille, että hänen
vanhempiensa sukupolvi olisi hävennyt syvästi nykypäivän
karjanryöstöretkiä. "Vanhoina hyvinä aikoina yhteisö olisi karkottanut
varkaat keskuudestaan."
Lehmä on statussymobli
Etelä-Sudanin kulttuuri pyörii lehmien ympärillä.
"Ne merkitsevät vaurautta ja sosiaalista statusta ja ovat
tärkeä ravinnon lähde. Ilman lehmiä mies ei pääse naimisiin, koska
hänen pitää maksaa myötäjäiset karjassa", Etelä-Sudanin maaseudulle
palannut Kook Mawein kertoo. Hän oli vuosia pakolaisena Yhdysvalloissa.
Kun paimenheimojen pojat vieroitetaan äideistään, he elävät
tovin yhdessä tietyn maitolehmän kanssa. Näin heille syntyy elinikäinen
sidos nautoihin.
Naapuriheimot ovat varastaneet tuhansia nautoja heimopäällikkö
Madut Aguer Adelin yhteisöstä, ja heimon nuoret ovat muuttaneet
kaupunkeihin.
"Jotkut ovat tarjoilijoina hotelleissa. Se on ajanhukkaa,
koska ilman karjaa miehet eivät pääse hyviin naimisiin", Adel
harmittelee.
Adelin heimo riisuttiin aseista viime vuonna, mutta ympäröiviä
heimoja ei. Adelin ainoa toivo on, että Etelä-Sudanin hallitus saisi
ulotettua aseistariisunnan myös naapuriyhteisöihin.
Monet heimot eivät luota Etelä-Sudanin hallintoon, ja maahan virtaa aseita heikosti valvottujen rajojen läpi.
Vuona 2011 eteläsudanilaiset saavat äänestää, haluavatko he
itsenäistyä täysin Khartumin vallan alta. Useimmat kannattavat
itsenäisyyttä, mutta etnisten jännitteiden kiristyminen herättää
kysymään, kuinka reilu maa itsenäinen Etelä-Sudan olisi.
Maan lainsäädäntö on epäselvää, ja tuomioistuimia on niukasti, joten kaunojen sovittaminen oikeusteitse on vaikeaa.
Etelä-Sudanin heikot poliisivoimat ja entisistä kapinallisista
muodostuva armeija käyttävät valtaansa väärin, ihmisoikeusjärjestö
Human Rights Watch raportoi.
Sotilaat eivät yleensä joudu vastuuseen siviilien kidutuksesta ja tappamisesta tai mielivaltaisista pidätyksistä.
Lisää uusi kommentti
Lue ohjeet ennen kommentointia